Webdesign

De perfecte contactpagina maken

Ben je toevallig eigenaar van een website of webshop? Zorg dan altijd dat je bezoekers moeiteloos contact kunnen opnemen. Het maken van een duidelijke en transparante contactpagina zorgt namelijk voor een efficiënte manier om met je bezoekers te communiceren.

In onderstaande blogpost leg ik je precies uit hoe je zo’n pagina het beste kunt inrichten. Een klein beetje extra aandacht besteden aan de lay-out van deze pagina, kan vaak al zorgen voor een positief eindresultaat.

Verder is van belang dat geïnteresseerde bezoekers bij het invullen van een contactformulier niet direct zullen afhaken. De meeste potentiële klanten stellen hun vraag namelijk ook gewoon aan de concurrent om de hoek.

Vooral voor lokale ondernemers is dit natuurlijk ontzettend jammer, want hiermee missen ze veel kansen op extra omzet. Redenen genoeg dus om hier als lokaal bedrijf voldoende focus op te leggen.

Het belang van een contactpagina

Tegenwoordig komt de contactpagina van een website of webshop voor veel ondernemers ergens onderaan de to-dolijst te staan. Dit geldt voor het tekstuele gedeelte van de pagina, maar zeker ook voor het optimaliseren van de lay-out.

Op termijn kan dit onder anderen ten kosten gaan van je conversiegehalte. Dit komt omdat potentiële klanten simpelweg geen contact kunnen opnemen, wanneer zij bijvoorbeeld een bepaalde vraag over je product, service of dienst hebben.

Naast geïnteresseerde mensen, bezoeken vooral veel bedrijven en ondernemers deze pagina. De redenen hiervoor lopen natuurlijk uiteen, maar bij het invullen van een gebrekkig formulier zullen de meeste mensen al vrij snel afhaken.

Een gebrekkige contactpagina wekt namelijk geen betrouwbare indruk en laat dit stukje vertrouwen nu net datgene zijn, waar de meeste professionals naar op zoek zijn. Toch onderschatten tegenwoordig nog altijd veel bedrijven en zelfstandig ondernemers het belang van professioneel webdesign.

Terwijl het design van je website of webshop juist een van de meest belangrijke aspecten binnen deze branche bekleedt. Wil je hier meer over weten? In deze blogpost geef ik je 5 tips om je website gebruiksvriendelijk te maken.

Hoe kun je de perfecte contactpagina maken?

Het maken van een effectieve contactpagina hoeft niet voor iedereen volgens hetzelfde stappenplan te verlopen. Daarbij komt dat websites en webshops verschillende doelgroepen willen aantrekken, waardoor ook de lay-out van een contactpagina eindeloos kan variëren.

Desondanks is het van belang dat je géén rekening houdt met je persoonlijke smaak en voorkeuren. Probeer de contactpagina van je website of webshop dus volledig naar de wensen en behoeften van je doelgroep in te richten.

Daarnaast is het wenselijk dat deze pagina vanaf de homepagina bereikbaar is. Plaats daarom altijd in de header of footer van je website een duidelijk link naar deze pagina, zodat je bezoekers deze makkelijk kunnen vinden.

Belangrijke kenmerken & eigenschappen

In principe beschikt een perfecte contactpagina altijd over een aantal belangrijke kenmerken en eigenschappen. Deze staan hieronder kort uitgelegd, zodat je deze vervolgens zelf kunt gaan implementeren.

  1. Bedrijfsgegevens: een perfecte contactpagina bevat de meest belangrijke contactgegevens van het desbetreffende bedrijf. Denk hierbij aan een postadres, e-mailadres en telefoonnummer, zodat bezoekers snel contact kunnen opnemen.
  2. Contactformulier: een contactformulier is een essentieel onderdeel van deze pagina. Denk aan een kort maar krachtig formulier met slechts enkele verplichte velden om in te vullen.
  3. Call-to-action: een goed ingerichte contactpagina bevat altijd een bepaalde call-to-action waarmee bezoekers worden doorverwezen naar een andere pagina, een product of een service van het bedrijf. Zo blijven bezoekers vaak ook langer op de website, waardoor de kans op conversies zal toenemen.
  4. Social media: zo’n pagina bevat vaak ook links naar zakelijke social media accounts. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Deze links zijn vaak bedoeld om bezoekers ook andere manieren te bieden om contact op te nemen.
  5. Nieuwsbrief aanmeldingen: afsluitend in deze lijst kun je bij het design van je contactpagina een nieuwsbrief aanmelding toevoegen. Je kunt hiervoor allerlei tools gebruiken, waarmee je vervolgens meer abonnees op je nieuwsbrief kunt genereren.

Extra hulp nodig?

De perfecte contactpagina maken is voor veel ondernemers met een bedrijfswebsite een moeilijke en vooral tijdrovende klus. Heb je hier als zelfstandig ondernemer moeite mee?

Aarzel dan niet om even contact met mij op te nemen. Als freelance webdesigner ben ik dagelijks bezig met webdesign in de breedste zin van het woord. Zo help ik zelfstandig ondernemers bij het creëren van de perfecte webomgeving voor hun toekomstige bezoekers.

Tijdens mijn werk besteed ik een groot deel van mijn tijd aan de creatie van visuele identiteiten voor zowel grote bedrijven als plaatselijke ondernemingen. Daarnaast help ik ondernemers met het maken en onderhouden van webshops.

Deel:
Terug naar journal