Webdesign

5 tips om je website gebruiksvriendelijk te maken

Veel bedrijven en zelfstandig ondernemers onderschatten het belang van professioneel webdesign. Naast het optimaliseren van pagina’s voor de zoekmachines, wil je natuurlijk ook genoeg aandacht besteden aan de lay-out van je bedrijfswebsite. In deze blogpost geef ik je daarom mijn beste tips om je website gebruiksvriendelijk te maken.

In de meeste gevallen kun je de tips hieronder ook gewoon gebruiken om de gebruiksvriendelijkheid van je webshop te verhogen. Het overkoepelende doel van onderstaand advies is namelijk om je potentiële klanten zo lang mogelijk op je website of webshop te houden. Op termijn zal dit gegarandeerd je conversies verhogen, waardoor ook jij van je nieuwe bedrijf een online succes kunt maken.

1. Voor wie is de website?

Één van de meest essentiële tips om je website gebruiksvriendelijk te maken, is bepalen voor wie de website daadwerkelijk is bedoeld. Veel zelfstandig ondernemers maken een cruciale fout bij het inrichten van hun bedrijfswebsite.

Hierbij ligt de focus namelijk onwijs vaak op datgene wat zij als eigenaar van de website mooi vinden. Deze voorkeuren staan doorgaans echter totaal niet in lijn met voorkeuren van de potentiële klanten.

Hierdoor zullen bezoekers vaak binnen no-time afhaken om vervolgens naar de concurrent over te stappen. Wil je jouw website gebruiksvriendelijk maken? Bekijk je website dan eens vanuit het perspectief van je doelgroep en bepaal vervolgens welke aspecten je kunt veranderen, waardoor toekomstige bezoekers langer op je website zullen blijven.

2. Verbeter snelheid van website

De volgende tip voor een gebruiksvriendelijke website, is het verbeteren van de snelheid van je website. Dit zal niet alleen de beleving voor bezoekers verbeteren, want ook zoekmachines zoals Google en Yahoo zullen je hiervoor belonen met meer bezoekers.

Een website of webshop die meer dan 30 seconden nodig heeft om een pagina te laden, wordt meestal voor die tijd alweer verlaten. Veel bezoekers hebben namelijk geen zin om hierop te wachten, waardoor de spreekwoordelijke kassa van de concurrent ook direct een stuk vaker zal rinkelen.

3. Zorg voor een responsive design

Als eigenaar van een bedrijfswebsite dien je bewust te zijn van het feit dat het grootste deel van alle websitebezoekers hun smartphone gebruikt. Uit een onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt zelfs dat afgelopen jaar het gebruik van de smartphone voor online aankopen meer dan verdubbeld is.

Bijna de helft (49%) van alle consumenten gaat tegenwoordig dus online shoppen met hun smartphone. Redenen genoeg voor iedereen met een bedrijfswebsite om ervoor te zorgen dat de lay-out van hun website geschikt is voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.

Website gebruiksvriendelijk maken door responsive webdesign
Responsive websites zijn niet meer weg te denken uit het digitale straatbeeld. Project: Heren van Eindhoven

4. Wees transparant richting bezoekers

Als volgende tip wil ik je graag meegeven dat het tegenwoordig cruciaal is om bezoekers tijdens hun eerste bezoek aan je website te informeren over een aantal privacygerelateerde zaken.

Dit betreft met name dat je transparant bent over onder anderen het verzamelen van privacygevoelige informatie, het plaatsen van cookies en andere privacygerelateerde zaken. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Check dan vooral even de blogpost over de AVG privacywetgeving en websites.

Uiteindelijk wil je de totaalbeleving van elke bezoeker zo positief mogelijk laten verlopen. Dit betekent dat bezoekers bij elk websitebezoek meer vertrouwen krijgen in de service en diensten van je bedrijf. Een gebruiksvriendelijke website zorgt er namelijk voor dat je meer kansen zult creëren om langdurige klantrelaties op te bouwen.

5. Zorg voor aantrekkelijke webteksten

Afsluitend voor dit rijtje met tips voor een gebruiksvriendelijke website, is het schrijven of laten schrijven van aantrekkelijke webteksten. Hierbij gaat de voorkeur natuurlijk uit naar teksten die zowel uitnodigend zijn om te lezen, als dat ze geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines.

Hierbij speelt ook de visuele identiteit van je bedrijf een belangrijke rol. Je wilt er natuurlijk wel voor zorgen dat elke pagina dezelfde unieke uitstraling heeft. Een aantrekkelijk geschreven webtekst bevat doorgaans ook een aantal structurele aspecten waaronder:

  • Inhoudsopgave
  • Meerdere tussenkopjes
  • Genoeg witruimte
  • Lijstjes, citaten en opsommingen

Naast bovenstaande punten is bijvoorbeeld ook het gebruik van de juiste tone of voice, lettertype, tekstkleur en tekstgrootte van belang. Dit geldt trouwens ook voor het gebruik van afbeeldingen en de zogeheten Call To Actions.

Meer tips voor een gebruiksvriendelijke website nodig?

Heb je na het lezen van bovenstaande tips voor een gebruiksvriendelijke website nog wat extra hulp nodig? Aarzel dan niet en neem gerust contact op! Zodra ik je mail ontvangen heb, probeer ik deze altijd zo snel mogelijk te beantwoorden.

Deel:
Terug naar journal