Webdesign

Het belang (en nut) van een duidelijke cookiemelding

Ben je benieuwd naar het belang (en nut) van een duidelijke cookiemelding? In deze blogpost leg ik je de basisprincipes rondom dit onderwerp haarfijn uit, zodat je deze melding vervolgens aan je huidige marketingstrategie kunt toevoegen.

Bij de meeste websites en webshops zie je tegenwoordig de melding “deze website gebruikt cookies” op de homepage staan. Via deze melding vragen websites toestemming aan bezoekers voor het gebruik van cookies.

Veel mensen klikken simpelweg op akkoord, zonder stil te staan bij het daadwerkelijke nut van de cookiemelding. Deze website verkrijgt hiermee jouw toestemming om bepaalde cookies te mogen plaatsen.

Als freelance webdesigner kom ik regelmatig ondernemers tegen, die vrijwel geen aandacht aan de cookiemelding besteden. Desondanks kan het gebruik van cookies zowel bekende merken als lokale bedrijven diverse voordelen bieden.

Daarom zal ik hieronder wat dieper ingaan op de functie van cookies en waarvoor ze doorgaans worden toegepast. Bij eventuele vragen kun je natuurlijk ook altijd contact met mij opnemen.

Wat zijn cookies?

Een cookie (zoals deze bekend staat op internet) is een klein bestand waarin stukjes informatie worden opgeslagen. Deze zijn afkomstig van de website die je bezoekt tijdens het surfen op internet. Cookies worden door je computer automatisch in de browser opgeslagen.

De gegevens die normaal gesproken door cookies worden opgeslagen, vertalen zich in een bepaald stukje informatie waarmee de website haar service kan optimaliseren. De grootte van een cookiebestand is beperkt tot 4 kb.

Voor websitebezoekers is het voordeel hiervan, dat cookies geen grote hoeveelheden aan persoonsgegevens en andere betrouwbare informatie kunnen opslaan.

Waarvoor dienen cookies?

Cookies zijn tegenwoordig ontzettend belangrijk voor het optimaliseren van websites en webshops. Zeker als het gaat om het internetgebruik van websitebezoekers. Hierbij spelen cookies een belangrijke rol om bijvoorbeeld het dagelijks internetten voor iedereen een stukje makkelijker te maken.

Elke keer dat je namelijk een bepaalde website bezoekt, dan stuurt de site een kleine bundel met informatie naar je laptop of smartphone. Zo worden je activiteiten op de site bij te houden.

Deze cookies worden vervolgens in je webbrowser opgeslagen, zodat ze later weer gebruikt kunnen worden op het moment dat je de website weer opnieuw bezoekt. Stel dat je bijvoorbeeld een specifieke taal selecteert op het moment dat je een meertalige website bezoekt, dan zal desbetreffende website dit stukje informatie in de vorm van een cookie in je browser plaatsen.

Het doel hiervan is dat je bij een volgende bezoek aan de website geen taal meer hoeft te wijzigen. De pagina zal dan automatisch in de juiste taal wordt geladen. Dit principe werkt bijvoorbeeld ook bij het opslaan van gebruikersnamen en wachtwoorden.

Aangezien een cookiebestand niet groter dan 4 kb is, kunnen er duizenden cookies in je browser worden opgeslagen, zonder dat deze veel ruimte in beslag zullen nemen. Toch kan het verstandig zijn om regelmatig alle cookies te wissen.

Dit kun je binnen enkele klikken doen, vanuit het instellingenmenu van de browser. Zodra de cookies zijn verwijderd zul je merken dat je bij elke website met account weer opnieuw moet inloggen.

Cookies en AVG

Veel bedrijven gebruiken cookies tegenwoordig ook om bijvoorbeeld persoonlijke gegevens over hun websitebezoekers te registreren? Wil je dit als ondernemer doen, dan zul je rekening moeten houden met de privacywet AVG.

Deze wet verplicht het namelijk om te melden welke cookies er verzamelt worden en wat er met deze cookies wordt gedaan. Meer uitleg over het verzamelen van deze gegevens vind je terug in de privacyverklaring van desbetreffende website.

Op het moment dat het verzamelen van gegevens via welke weg dan ook de privacy van bezoekers schendt, is het dubbel zo belangrijk dat bezoekers van de website dit kunnen teruglezen in de cookieverklaring.

Toestemming vragen voor het plaatsen van cookies

Een websitebezoeker moet in lijn met de AVG-wetgeving door een actieve handeling toestemming geven voor het plaatsen en uitlezen van tracking cookies (ook wel third-party cookies genoemd). 

Het vooraf aanvinken van een selectievakje is geen geldige manier om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Ook een pop-up met de melding ‘als u verdergaat op deze website gaat u akkoord’, in dit geval heeft de bezoeker geen keuze.

Uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens bleek dat ongeveer de helft van de websites die gebruikmaken van tracking cookies niet op de juiste manier toestemming vragen. 

Hoe moet het dan wel?

Het is belangrijk om je website bezoeker nadrukkelijk toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Dit hoeft niet met een grote pop-up. Het belangrijkste is dat de bezoeker een duidelijke keuze kan maken. Dit kan bijvoorbeeld door cookies te accepteren of weigeren. De bezoeker zal hier dus een handeling voor uit moeten voeren.

Veel websites bieden de mogelijkheid om cookies per onderdeel in- en uit te schakelen. Zo kunnen bezoekers kiezen of zij enkel functionele cookies accepteren (cookies die nodig zijn voor de werking van de website) of ook tracking cookies (cookies die gebruikersdata verzamelen). 

Voorbeeld: Zalando vraagt nadrukkelijke toestemming voor het plaatsen van cookies, website bezoekers kunnen cookies accepteren door te kiezen voor ‘OK’. Of bezoekers kunnen cookies per onderdeel aan-/ uit zetten door te kiezen voor ‘Voorkeuren instellen’.

Cookies geven meer inzicht

Zowel grote bedrijven als kleine en lokale ondernemers gebruiken de informatie, die zij met cookies verzamelen, om allerlei interessante inzichten te krijgen over de bezoekers van hun website.

Zo kunnen bijvoorbeeld tracking cookies meer (ook wel analytische cookies) vertellen over de plaatsen en locaties waarvan je bezoekers de website bezoeken. Stel dat je merkt dat uit deze informatie blijkt dat de meeste bezoekers van je website uit een bepaalde regio komen.

Dan kun je meer bezoekers uit diezelfde regio naar je lokale onderneming trekken door bijvoorbeeld lokale advertenties te plaatsen.

Meer weten?

Wil je meer weten over het belang van een duidelijke cookiemelding? Neem dan gerust contact met mij op! Als freelance webdesigner en ontwerper help en ondersteun ik kleine en lokale ondernemers met het opzetten van de perfecte online strategie voor hun bedrijf!

Deel:
Terug naar journal