Visuele identiteit

5 tips voor meer eenheid in je huisstijl

Een unieke huisstijl kan de groei van een beginnend bedrijf een gigantische boost geven. Desondanks blijft het voor lokale bedrijven en kleinere ondernemers een lastige klus om een pakkende identiteit voor hun bedrijf te creëren. Daarom geef ik in dit artikel 5 tips voor meer eenheid in je huisstijl, zodat ook jouw bedrijf een succesvolle toekomst kan creëren.

Waarom is eenheid in je huisstijl zo belangrijk?

Het is tegenwoordig mogelijk om binnen no-time een bedrijf of merk op te richten. Het kost bijvoorbeeld slechts enkele stappen om een KvK-nummer aan te vragen en voordat je het weet is de droom van een eigen bedrijf werkelijkheid geworden.

Wil je echter zorgen dat je bedrijf authentiek is en daarnaast ook makkelijk van de concurrentie te onderscheiden is. Hiervoor is het belangrijk om een unieke visuele identiteit te creëren, zodat je onderneming een onderscheidend karakter krijgt.

Het creatieve proces hierachter bevat doorgaans aan een aantal onderdelen. Een pakkende huisstijl is uniek, wekt vertrouwen op bij de consument en vormt een eenheid. Deze factoren zijn bepalend in het beeld dat je bedrijf naar de consument uitstraalt.

Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

De combinatie van bovenstaande factoren vormt in veel gevallen een stevige fundering voor een succesvolle toekomst. De doelgroep kan zich hierdoor ook een stuk beter identificeren met de kernwaarden van je bedrijf, met andere woorden, datgene waar je bedrijf voor staat.

Een pakkende huisstijl zorgt ervoor dat je bedrijf of merk voor je doelgroep meer lading krijgt. Het is hierbij van belang dat het totaalplaatje een gevoel oproept bij je potentiële klanten. Maakt de huisstijl van je bedrijf indruk, dan blijft deze doorgaans beter in het kortetermijngeheugen hangen.

5 tips voor meer eenheid in je Eenheid huisstijlhuisstijl

Bepaal de keuzes die je maakt voor een huisstijl daarom altijd vanuit het perspectief van de klant. Het is niet belangrijk wat ondernemers mooi vinden, het draait vooral om het inspelen op de wensen en behoeften van de doelgroep.

Zo kan een lokaal bedrijf zichzelf een stuk beter onderscheiden ten opzichte van de lokale concurrent om de hoek. Hieronder geef ik je vijf tips die je huisstijl gegarandeerd meer eenheid geven.

Tip 1. Geef oude huisstijl een update

Een huisstijl kan door de jaren heen verouderen en hierdoor steeds minder bij de doelgroep in de smaak vallen. Een subtiele verandering in de huisstijl kan in zo’n geval al positieve resultaten teweeg brengen. In de marketingwereld wordt dit ook wel eens rebranding genoemd!

Kleine updates van bijvoorbeeld de huidige bedrijfsnaam, logo en/of kleurschema geeft een verouderde huisstijl vaan een verrassende make-over. Kun je ervoor zorgen dat je bedrijf een compleet nieuwe uitstraling krijgt.

Tip 2. Denk vanuit behoefte doelgroep

Als lokale- of kleine ondernemer wil je een huisstijl laten ontwerpen, die vooral positieve associaties bij je doelgroep oproept. Deze associaties zorgen ervoor dat de boodschap van je bedrijf veel beter in het hoofd van je doelgroep hangen.

Om meer eenheid in je huisstijl te krijgen zijn een aantal dingen belangrijk. Zo wil je bijvoorbeeld uitvoerig onderzoek doen naar de wensen en behoeften van je doelgroep.

Wat vinden je potentiële klanten van belang en waar liggen hun interesses. Het opstellen van een aantal fictieve persona’s kan hierbij helpen. Zo kun je als lokalen ondernemer makkelijk in kaart brengen waar de wensen van je potentiële klanten liggen.

Tip 3. Kies voor een pakkend logo

Een pakkend logo is doorgaans een mooie uitgangssituatie om de rest van je huisstijl vorm te geven. Denk bij het maken van een logo voor je bedrijf aan kleuren, stijlen, patronen en lettertypes je doelgroep het meest zal aanspreken.

Het uiteindelijke doel hiervan is dat het logo van je bedrijf een onderscheidend vermogen heeft waardoor het bij je doelgroep blijft ‘hangen’.

Tip 4. Gebruik de juiste tone of voice

De ’tone of voice’ van je bedrijf vertaalt zich in de manier waarop je communiceert met je doelgroep. Dit vormt doorgaans een belangrijk aspect binnen je huisstijl en kan bijvoorbeeld in de vorm van een zakelijke brief richting klanten, of een luchtige marketingtekst voor de nieuwsbrief.

Zorg er in ieder geval voor dat je een tone of voice gebruikt waarmee je doelgroep zich makkelijk kan identificeren. Je wilt natuurlijk wel de juiste toon gebruiken in de communicatie richting je toekomstige klanten!

Tip 5. Vraag hulp aan professionals

Aangezien de concurrentie tegenwoordig steeds steviger hout is gesneden, is het voor lokale ondernemers vaak lastig om een unieke huisstijl te creëren. Wil je meer eenheid in de huisstijl van je bedrijf? Neem dan gerust contact op! Als freelance webdesigner help ik lokale- en kleine ondernemers met het creëren van de perfecte visuele identiteit voor hun bedrijf!

Deel:
Terug naar journal