Webdesign

Betover je klanten met Augmented reality in jouw website

Auteur: Kaspar

De term Augmented reality komt steeds vaker voor in Nederland. Maar om je website ermee te verfraaien dat weet je misschien nog niet. Toch met de nieuwste smartphone technologieën kun je je site flink onderscheiden. AR kun je namelijk koppelen aan je browser om verbeterde gebruikerservaring te creëren. En het beste van allemaal: je kunt AR gewoon op via de website activeren en direct presenteren aan je klant.

Er bestaan tegenwoordig een aantal bijzondere features. Niet alleen om je bezoeker mee te vermaken, maar ook om je producten als 3D model in AR te presenteren. Zo kunnen klanten jouw producten in hun woonkamer plaatsen. Met een druk op de knop maak je binnen no-time alles werkelijkheid. Begin zelf met Augmented reality in jouw website!

Hoe werkt Augmented reality voor websites?

Het werkt eigenlijk vrij simpel. Open de AR-browser op je mobiele telefoon of tablet, en richt je telefooncamera georiënteerd naar de plek waar je product komt te staan. En vervolgens zul je op het scherm van je mobiele device het model zien staan in zijn werkelijke omgeving.

Op desktopcomputers heeft AR een webcam nodig om simpelweg een beeld te krijgen van de omgeving waarin de gebruiker zich bevindt. Via een programma past het een beeld herkenningstechnologie toe. Zo wordt de gekozen afbeelding direct in zijn werkelijke omgeving weergegeven. Zeker handig als je bijvoorbeeld nieuwe kleding of andere accessoires wilt kopen.

Met mobiele AR ligt het allemaal net een stuk ingewikkelder. Denk bijvoorbeeld aan tablets en smartphones. Deze devices werken met speciale apps, ingebouwde sensoren, Gps-systemen en kompassen om je echt het gevoel te geven dat het product voor je staat.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de toeristen sector. Dan zie je dat vakantiegangers via hun telefoon allerlei historische bouwwerken kunnen zien. Zij hoeven daarvoor alleen hun mobiele device te richten op een oriëntatiepunt (de plek waar het kunstwerk staat of heeft gestaan) om vervolgens geheime locaties, feiten of stambeelden te zien.

Waarom zou je Augmented reality aan je website of webshop toevoegen?

Je kunt AR aan je webshop toevoegen om de waarde van de interactie met je website te verhogen. Als je een klant op je site hebt en hij ziet het product als een 1:1 afmeting, zonder dat hij daarvoor een speciale app hoeft te downloaden. Dan kan deze ervaring op subtiele wijze de koopbeslissing in de juiste richting op sturen.

Met de IKEA Place app kun je meubels 1:1 in je kamer plaatsen. Zo weet je direct of het past. Deze vorm van AR kan ook in webhops worden toegepast.

Voor wie is een AR-webshop geschikt?

Natuurlijk, als je een kruideniers- of drogisterij winkel hebt, heeft deze innovatie misschien wat minder invloed. Maar toch lijdt de Augmented reality in webshops met high end en luxe goederen tot een verhoging van de conversatie ratio’s.

De fashion wereld gebruikt AR als een soort van virtuele kleedkamer. Je kunt namelijk je webcam of telefoon op jezelf richten. Op die manier kun je simpelweg door het assortiment van de AR webshop bladeren, terwijl het lijkt alsof je daadwerkelijk de kleding/accessoires aan je lijf hebt hangen.

De mogelijkheid dat je als klant wat extra tijd kunt doorbrengen of beleven met de potentiële aankoop vergroot simpelweg de emotionele band tussen het product en de koper. Die connectie zorgt er namelijk voor dat je als koper makkelijk(er) tot de juiste beslissing komt.

Daarbij zou je kunnen zeggen dat Augmented reality in webshops de standaard wordt. Naast dat je als site eigenaar ervoor kunt kiezen, gaan de toekomstige webshops er alles aan doen om potentiële klanten een extra beleving te bieden. Dit is allemaal bedoeld om in de massa op te vallen en te zorgen voor meer klantenbinding.

Augmented reality & klantenbeleving

Webdesign wordt steeds mobieler. Zo ook de webdesigns voor AR, die veranderen namelijk van statisch naar een dynamische weergave van informatie. Dit laatst genoemde betekent eigenlijk dat informatie continu in beweging is. Dat biedt overigens ontzettend veel voordelen. Namelijk kun je als site eigenaar een 360° product beleving bieden. En dat kunnen de schermen van desktopcomputers niet evenaren.

Bedrijven krijgen hierdoor de mogelijkheid om te communiceren met hun klanten. Ze kunnen nu vanuit één enkel scherm meerdere aspecten van het product laten zien. Zonder dat ze de bezoekers dwingen om meerdere tabbladen tegelijk te gebruiken/openen.

Wil je meer weten over de voordelen van Augmented reality in webshops en hoe je als ondernemer AR kunt implementeren in je onderneming? Neem dan gerust contact met mij op. Uiteraard krijg je dan zo snel mogelijk antwoord op je vraag.

Deel:

Kaspar Daamen

Webdesigner bij kaspar.nl

Neem contact op