Webshop

Simpele tips om de conversie van je webshop te verhogen

Als je een webshop start, dan wil je natuurlijk ook snel je eerste sale binnenhalen. Dit is waarom je de conversie van je webshop wilt verhogen. Maar het is niet omdat je net weken en maanden aan je webshop gebouwd hebt, dat de sales plots gaan binnenstromen. In dit artikel geef ik enkele tips om de conversie van je website of webshop te verhogen.

Maak gebruik van kwalitatieve foto’s

Via een webshop is het natuurlijk onmogelijk om een product vast te nemen en langs elke kant te bekijken. Je verhoogt de conversie van je webshop als je klanten vooraf goed kunnen inschatten wat ze gaan krijgen. Daarom is het belangrijk om voldoende foto’s op je webshop te plaatsen. Ik raad dan ook aan om:

  • Je foto’s van een zo hoog mogelijke kwaliteit zijn, zodat je bezoekers makkelijk kunnen inzoomen.
  • Je foto’s zoveel mogelijk details laten zien.
  • Je een goede afwisseling biedt tussen sfeerfoto’s en productfoto’s.

Daarnaast is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de andere foto’s op je webshop. Gebruik niet zomaar stockfoto’s, maar gebruik eigen foto’s die representeren waarvoor je bedrijf of merk staat.

Heb je al eens gedacht aan productvideo’s?

Foto’s van je producten zijn goed, maar video’s zijn “next level”. Daarom is het een goed idee om met productvideo’s te werken, zodat je potentiële klanten nog een beter beeld krijgen van je product en je op die manier makkelijk twijfels kan wegnemen. Bovendien moet je video niet lang en gecompliceerd zijn. Zelfs simpele en korte video’s zonder geluid kunnen al een meerwaarde zijn.

Schrijf “killer” productomschrijvingen

Productomschrijvingen zijn enorm belangrijk, aangezien je bezoekers het product niet met hun eigen ogen kunnen zien en ze ook niet meteen vragen kunnen stellen zoals in een fysieke winkel. Besteed dan ook voldoende aandacht aan je copy, aangezien die je bezoekers gaat vertellen wat ze gaan krijgen. Hierbij let je best op de volgende zaken:

  • Zorg ervoor dat de stijl van je copy matcht met je publiek
  • Maak het leesbaar (bijvoorbeeld door met opsommingen en tussentitels te werken)
  • Toon niet alleen eigenschappen maar ook voordelen
  • Beantwoord vragen en twijfels op voorhand
  • Maak het lang genoeg om de essentie mee te geven en kort genoeg om het interessant te houden.

Doe iets met wachtende winkelmandjes

Zie je dat heel wat mensen hun virtueel winkelmandje vullen, hun gegevens invullen en daarna toch je website verlaten? Dan kan het een goed idee zijn om die mensen opnieuw aan te spreken.

Ze hebben namelijk duidelijk interesse getoond in je producten, maar zijn daarna afgehaakt. Bijvoorbeeld omdat ze afgeleid werden of zijn beginnen te twijfelen. Wanneer je hen daarna op een leuke manier opnieuw aan de inhoud van hun winkelmandje herinnert, vergroot je de kans dat ze toch tot een aankoop overgaan. Sommige e-commerce platformen hebben speciale software die je toelaat om een follow-up mail op te stellen voor verlaten winkelmandjes die na een bepaalde tijd automatisch verstuurd wordt. Heeft jouw platform dat niet? Geen probleem, doe het voorlopig handmatig! Je zult zien dat dit een fenomenaal effect heeft op je conversie.

Wil je de conversie van je webshop verhogen? Ik help je hier graag bij. Neem contact op voor een vrijblijvend advies.

Deel:
Terug naar journal