Lokaal ondernemen

SEO-tips om beter gevonden te worden in Eindhoven

Als Brabantse ondernemer wil je het publiek uit je nabije omgeving zo goed mogelijk bereiken. Daarom geef ik hieronder een aantal praktische SEO-tips voor ondernemers uit Eindhoven en omstreken. 

Hoe krijgt een lokaal bedrijf meer online zichtbaarheid? In de afgelopen jaren ben ik tijdens mijn werk als freelance webdesigner veel lokale ondernemers tegengekomen. De meerderheid kon op deze vraag nauwelijks antwoord geven.

Terwijl lokale bedrijven juist op het gebied van zoekmachineoptimalisatie nog behoorlijk wat terrein kunnen winnen. Veel ondernemers onderschatten de waarde van deze relatief simpele marketingstrategieën, die vaak binnen no-time hun vruchten afwerken.

Maak een Google-bedrijfsaccount

Als lokale ondernemer uit de omgeving Eindhoven is het van belang dat je (net zoals de meeste concurrenten) bedrijf een Google-account heeft. Zo kunnen klanten je namelijk snel op internet vinden.

Daarnaast geef je klanten hiermee de mogelijkheid om een review over hun ervaring achter te laten. Als ondernemer kun je deze reviews gebruiken om je service en diensten te verbeteren. Probeer hierbij ook actief te reageren op zowel tevreden als ontevreden klanten.

Check de SEO-strategie van concurrentie

Wil je als lokale ondernemer beter gevonden worden online? Ga dan eens op onderzoek naar de SEO-strategie van je concurrenten. Een klein beetje inspiratie opdoen bij je lokale collega’s kan zeker geen kwaad. 

Probeer hierbij wel altijd rekening te houden met copyright gerelateerde zaken. Neem dus geen teksten letterlijk over, maar probeer deze bijvoorbeeld in je eigen woorden te schrijven. Je wilt namelijk geen juridische conflicten met je lokale concurrenten veroorzaken. 

Creëer landingspagina’s voor Brabantse steden en dorpen

Het maken van landingspagina’s voor omliggende steden en dorpen kan de SEO van je bedrijfswebsite een flinke boost geven. Deze zogeheten ‘stadspagina’s’ zijn ideaal om binnen je lokale SEO-strategie te gebruiken om meer lokale klanten te bereiken. 

Het is van belang dat je de naam van de stad/dorp aan de titel van de pagina toevoegt. Stel dat je bijvoorbeeld een pagina hebt met de zoekwoorden: 

  • Ambachtelijke rookworst kopen? 

Voeg dan nu de naam van de stad of dorp toe, die je wilt promoten in de zoekresultaten van Google. Zorg verder dat de naam van je bedrijf en de locatie meerdere keren in de tekst op de pagina terugkomen. Probeer de naam van de stad nooit meer dan één keer in de titel en meta-omschrijving te vermelden. 

Ook het volproppen van tussenkopjes met keywords is een afrader. Laat dezelfde combinatie zoekwoorden niet meer dan vier á vijf keer in de tekst terugkomen. Vooral bij korte webteksten wil je dit proberen te vermijden. 

Gebruik je zoekwoorden vaker op dezelfde pagina? Dan brengt Google hiervoor strafpunten in rekening, waardoor de pagina meestal daalt in de zoekresultaten.

Blijf online actief 

Deze SEO tip vertaalt zich in het continu blijven updaten van de bedrijfswebsite. Dit geldt overigens niet alleen voor ondernemers uit Eindhoven, dit is voor elke willekeurige website of webshop ontzettend belangrijk. 

Veel ondernemers realiseren zich namelijk niet dat Google haar gebruikers ook de best mogelijke content wil presenteren. Websites die regelmatig nieuwe content plaatsen, geven Google de indicatie dat zij recent geleden nog actief zijn geweest en hiermee relevant voor hun bezoekers. 

Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van relevante blogs voor websitebezoekers, nieuwsberichten en andere interessante berichten over je lokale onderneming. Naast de bedrijfswebsite kan het bijvoorbeeld ook interessant zijn om een bedrijfsaccount op diverse social media platformen aan te maken. 

Zodra je nieuwe blogs op je website publiceert, kun je deze vervolgens ook direct op social media delen. Op termijn zul je hiermee gegarandeerd meer bezoekers naar je website kunnen leiden. Meer websitebezoekers betekent over het algemeen meer conversies!

Begrijp je potentiële klanten

De SEO van een lokale onderneming kan met behulp van relevante zoekwoorden binnen no-time verbeteren. Probeer daarom de meest gezochte zoektermen binnen je doelgroep te achterhalen. 

De zoekwoordenplanner van Google biedt hiervoor een prima oplossing. Daarnaast kan het opstellen van een aantal fictieve persona’s helpen om je potentiële klanten beter te begrijpen. Deze fictieve personen vormen een soort afspiegeling van je doelgroep.

Als lokale ondernemer kun je zo beter inspelen op de behoeften van je doelgroep. Stel je hebt een lokale sportschool in Eindhoven, dan kun je zoekwoordcombinaties gebruiken als:

  • Lokale sportschool Eindhoven
  • Fitness voor studenten in Eindhoven
  • Eindhovense sportschool voor jong en oud
  • Sportschool Eindhoven noord

Meer weten?

Ben je lokale ondernemer uit Eindhoven en wil je de SEO van je bedrijfswebsite verbeteren? Twijfel dan niet en neem gewoon even contact met me op! Als freelance webdesigner werk ik met lokale ondernemers samen om van hun bedrijf een online succes te maken!

Deel:
Terug naar journal