Voor een zelfstandig ondernemer biedt het bereiken van lokale klanten behoorlijk wat lucratieve voordelen. Op termijn kunnen deze voordelen een flinke bijdrage leveren aan het succes van een lokaal bedrijf.
Toch blijkt het in de praktijk vaak enorm lastig om dit effect in gang te zetten. Daarom geef ik hieronder een driedelig stappenplan, zodat elke ondernemer binnenkort meer potentiële klanten uit de buurt kan bereiken.
Lokale klanten bereiken in 3 stappen
Veel mensen beginnen een eigen bedrijf vanuit een persoonlijke passie voor een bepaald product of dienst. Hierbij doen zij vaak hun uiterste best om binnen deze branche de best haalbare service te leveren.
Aangezien dit voor een startende ondernemer vaak al zeeën van tijd kost, is het soms nog best lastig om hierbij ook direct potentiële klanten uit de buurt te bereiken.
1. Doelgroep bepalen op basis van persona’s
Het bereiken van lokale klanten begint bij het bepalen van je doelgroep. Een interessante methode die je hierbij kunt gebruiken is het samenstellen van een aantal fictieve personages, die samen een mooie afspiegeling van de doelgroep vormen. Deze persona’s creëer je op basis van diverse factoren waaronder bijvoorbeeld:
- Leeftijd
- Geslacht
- Woonplaats
- Opleiding
- Interesses
- Sport
- Hobby’s
Zodra je dit hebt gedaan is het van belang dat je de volgende stappen binnen dit proces altijd neemt vanuit het perspectief van deze persona’s. Je wilt namelijk zorgen dat je uiteindelijke boodschap ook daadwerkelijk de interesse van lokale klanten opwekt.
Hiervoor dien je natuurlijk niet alleen je doelgroep onder de loep te nemen. Bekijk ook eens kritisch de huisstijl van je bedrijf en de toegankelijkheid van je bedrijfswebsite. In deze blogpost vind je vijf tips om je website gebruiksvriendelijk te maken.
2. Zoekwoorden onderzoek & SEO toepassen
Zodra je weet, wat belangrijk is voor je doelgroep en waar deze mensen zich bevinden, zul je merken dat je de volgende twee stappen om lokale klanten te bereiken vrij eenvoudig kunt doorlopen.
Begin bijvoorbeeld met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek waarbij je vanuit het perspectief van je doelgroep gaat bepalen, welke woorden je onder anderen in je titel en meta-omschrijving kunt verwerken.
Probeer hierbij niet direct de meest algemene zoekwoorden binnen je branche te gebruiken. Soms kan dit nog behoorlijk lastig zijn. Stel je bent enthousiast kunstenaar en je geeft kleinschalige schilderworkshops in de omgeving van Amsterdam. Sinds kort ben je hiervoor een bedrijfswebsite begonnen en je hebt ingezet op zoekwoorden zoals;
- Kunstenaar Amsterdam
- Workshop schilderen Amsterdam
Waarschijnlijk merk je na verloop van tijd dat je niet de enige Amsterdamse kunstenaar bent die schilderworkshops geeft. Probeer daarom altijd zo specifiek mogelijke zoekwoorden te gebruiken. Hiermee heb je de grootste kans dat je lokale klanten uit de buurt kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden zoals;
- Acrylverf kunstenaar Amsterdam-Oost
- Workshop schilderen met acrylverf Amsterdam-Oost
3. Inzetten van de juiste marketingkanalen
De laatste stap om meer lokale klanten te bereiken is het inzetten van de juiste marketingkanalen. Ook dit kun je vrij eenvoudig vanuit het perspectief van je doelgroep bepalen. Gebruik hiervoor de persona’s die je bij de eerste stap hebt samengesteld.
Misschien bevindt meer dan de helft van je potentiële klanten zich grotendeels op Facebook, Pinterest of Instagram. Vooral voor startende ondernemers is het van belang om direct vanuit meerdere marketingkanalen je doelgroep proberen te bereiken.
Zorg daarnaast ook altijd ervoor dat je bepaalde gebruiksgegevens van bezoekers goed blijft monitoren. Gebruik hiervoor tools zoals Google Analytics en Google Search Console. Na verloop van tijd zul je vanzelf merken, welke kanalen de meeste conversies opleveren en welke kanalen minder goed presteren.
Een interessante keuze om dit proces te versnellen biedt zich aan in de vorm van betaalde advertenties. Vaak heb je hiervoor een zakelijk account nodig, zodat je binnen het gewenste platform een bepaald bedrag kunt investeren.
Vervolgens kun je bijvoorbeeld op basis van relevante zoekwoorden een gerichte advertenties plaatsen, waarmee je hopelijk binnen no-time een relatief grote groep lokale klanten kunt bereiken.
Let hierbij wel goed op, want de kosten voor het plaatsen van deze advertenties kunnen snel oplopen. Daarom is het soms verstandig om meerdere kleine advertenties te plaatsen, zodat je voor een relatief laag bedrag kunt testen welke advertenties beter presteren dan anderen.
Uiteindelijk selecteer je natuurlijk de best presterende advertentie, zodat je deze in de toekomst kunt gaan opschalen.
Nog meer lokale klanten bereiken?
Wil je nóg meer lokale klanten bereiken en van jouw onderneming een online succes maken? Neem dan vooral even contact met me op! Als freelance webdesigner creëer ik websites en visuele identiteiten waarmee je opvalt en groeit.