Visuele identiteit

Hoe je als lokale ondernemer een vlammende start maakt

Hoewel je bij het ondernemerschap gelijk aan de grote merken zoals Amazon, Bol en Gucci denkt zijn er ook genoeg ondernemers die zich juist lokaal inzetten. Lokaal ondernemen is niet alleen ontzettend populair, maar het is ook nog eens erg leuk om te doen. Nu is het wel zo dat je als ondernemer op lokaal niveau iets anders te werk moet gaan. Je richt je namelijk op een andere doelgroep. Om je wat beter op weg te helpen heb ik hieronder dé beste tips onder elkaar gezet voor hoe jij als lokale ondernemer zelf een vlammende start kan maken!

Zorg voor een goede website met een persoonlijke touch

Het laten ontwikkelen van een goede website is dé beste tip die ik mee zou geven aan iedereen die succesvol wilt beginnen met lokaal ondernemen. Een goede website is tegenwoordig de thuisbasis voor je onderneming, zo kunnen je klanten je gemakkelijk vinden. Daarnaast geeft het je klanten de mogelijkheid om meer informatie op te zoeken over je bedrijf. Uiteraard moet de website er niet alleen mooi uitzien, hij moet ook goed werken en goed vindbaar zijn. Een langzame website kan echt ontzettend veel nadelige gevolgen met zich meebrengen. Mensen kiezen dan namelijk voor de concurrent.

Je doet er verstandig aan om een website te (laten) ontwikkelen met een persoonlijke touch. Zo bouw je een imago op, wordt je sneller onthouden en leert jouw omgeving je écht kennen.

Denk goed na over je naam

Zonder een goede naam is het nagenoeg onmogelijk om echt succes te boeken als ondernemer. Een naam is namelijk tocht wat bij de mensen zal blijven hangen. Over het algemeen is het verstandig om een relatief korte naam te kiezen, al behoren de langere namen ook nog altijd tot de mogelijkheden. Het gaat erom dat de naam weerspiegelt voor wie je er bent en waar je voor staat. Tijd om je mede-ondernemers vragen te stellen en om een brainstorm sessie in te plannen!

Creëer een sterke visuele identiteit

Hoewel niet iedereen een aangeboren designer starter is, is het wel van belang om goed stil te staan bij de visuele identiteit die je opzet voor jouw bedrijf. Door te zorgen voor een goede visuele identiteit zorg je namelijk voor iets herkenbaars bij mensen. Zo onthouden ze je en komen ze eerder terug. Het draait hier echt om het totaalplaatje. Los van de bovenstaande tip zal je dus moeten denken aan de aanvullende decoratie voor je bedrijf. Heb je een bepaalde stijl die je terug wilt laten komen? Kies je misschien voor speciale letters? Dit zijn allemaal factoren om mee te nemen.

Bij lokaal ondernemen hoort speciale promotie

De laatste tip is om speciale promotie toe te passen. Bij lokaal ondernemen is het handig om te kiezen voor promotie die echt op de klant gericht is. Door lokaal te adverteren via Facebook kan je eenvoudig jouw doelgroep bereiken. Of start een ouderwetse flyer campagne in de buurt, dit is nog steeds een effectieve promotie methode. Heb je nu een iets oudere doelgroep dan is het ook mogelijk om in de stad jouw bedrijf te promoten. Een stand met wat meer informatie over je producten kan al een hoop doen. Hoe vaak zie je dit vandaag de dag namelijk nog?

Informeer ook eens de gemeente waar jij je vestigt, zij hebben vaak lokale advertentie programma’s. Of soms zelfs platformen om lokale ondernemers te ondersteunen. Zo besteed bijvoorbeeld de gemeente Eindhoven hier veel aandacht aan, met een sectie op hun website en promotievideo’s.

Wil je een keer sparren over een website met een persoonlijke touch of promotiemateriaal dat perfect aansluit bij je lokale onderneming? Neem contact met mij op, ik werk dagelijks met lokale en kleine ondernemers. Ik help je graag bij het maken van een vlammende start!

Deel:
Terug naar journal