Projecten uitgelicht

Hoe Helmi zorgt voor een perfecte online winkelbeleving: ‘Ongewoon verwonderen’

Auteur: Jurgen

Je hebt een eigen winkel en ondertussen weet ook jij dat je online vindbaar wil zijn. Je zorgt dat er een mooie website wordt gemaakt en plaatst deze met trots online. En dan? Naast wat inhoudelijke assortiment aanpassingen en wat moeizame software updates valt jouw website stil. Zo heeft Helmi Schellens ervaren met haar eigen website voor haar bloemenwinkel: Helmi’s Bloemwerk. 5 jaar geleden begon ze online vindbaar te zijn voor haar klanten. Na de spectaculaire lancering is de website in rustig vaarwater terecht gekomen – mede door onkunde – waarna haar site uiteindelijk niet meer aansloot bij haar bloemenzaak: ‘’De roze Zinnia tuinbloem is door de jaren heen ons beeldmerk geworden. Waar was dit te zien op onze oude website?’’

Eén ding is zeker, vertelt Helmi: ‘’Hoe klanten onze winkel beleven, sluit nu naadloos aan op onze online beleving. Wij kunnen nu écht mensen inspireren, dat doet me héél goed.’’ Verzorgen met passie, doorzelf letterlijk helemaal los te gaan met experimentjes en uitprobeersels voor hét perfecte bloemstuk. Het maken van unieke bloemstukken, ongewoon verwonderen hoe Helmi dat zelf noemt. Dat moet volgens haar zowel offline als online te zien zijn. ‘’Het is simpelweg écht ons vak en dat wil je overal uitstralen.’’

De online winkelbeleving van Helmi’s Bloemenwinkel (website, webshop, foto en- videografie)

In september belde Helmi met webdesigner Kaspar over de website en zo werd een afspraak ingepland. Helmi’s Bloemwerk bevindt zich naast het sfeervolle pand nabij ‘t gezellige Horecaplein in Geldrop. Wanneer Kaspar eenmaal de deur opent, ruikt hij direct de héérlijke rozen, lavendel en jasmijn geuren. Hij wordt overrompeld door de mooie kleuren van alle geweldige boeketten die in de winkel staan. Samen zijn Helmi en Kaspar in de boeketwerkplaats gaan zitten waar ook de unieke bloemstukken worden gecreëerd. Ruim vijftig materialen liggen, hangen en staan overal om ongewoon verwonderde bloemstukken te maken. Op de achtergrond is te horen dat een klant ontzettend blij is met het gemaakte bruidsboeket dat wordt opgehaald: ‘’Ohh, wat fantastisch! Heel mooi!’’ klinkt door de winkel. Het geeft aan waar de slogan wij verzorgen met passie van Helmi vandaan komt en dat wordt gewaardeerd. De cultuur van een bedrijf kun je het beste proeven door er daadwerkelijk – fysiek – te zijn. Zo vertelt Kaspar: ‘’Het zou de start moeten zijn van elk creatief project. Ga maar eens naar de klant dat geweldige gevoel te beleven.’’

Tijdens het gesprek kwamen Helmi en Kaspar samen tot de conclusie dat voor helmibloemen.nl het webdesign moest worden herzien, zodanig dat Helmi ook zelfstandig dit aan zou kunnen passen. Daarnaast zullen er sfeer foto’s van de zaak worden gemaakt en een persoonlijke bedrijfsreportage zal worden geproduceerd om de winkel beleving perfect terug te laten komen online.

Kaspar.nl werkt samen met andere freelancers voor het perfecte eindproduct

Om de beleving van Helmi’s Bloemwerk door te vertalen naar deze drie middelen werkt Kaspar.nl samen met verschillende zelfstandige ondernemers (zzp’ers). ‘’In een notendop werken verschillende freelancers samen aan één project om zo het beste eindresultaat te creëren.’’ Zo zet Kaspar graag de juiste disciplines in voor dé perfecte media-mix. Zelf zal Kaspar uiteraard altijd het aanspreekpunt van de opdrachtgever zijn. Zo zal hij ook het webdesign en webdevelopment verzorgen, maar zo kritisch en perfectionistisch als hij is, weet ook hij: ‘’Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.’’ Zo voegde Kaspar voor de opdracht voor Helmi, foto en videograaf Freshshot toe aan zijn team. Welke disciplines er vanuit zijn collectief worden bijgetrokken is per opdrachtgever afhankelijk, zo geeft Kaspar aan: ‘’Vaak wordt er altijd een tekstschrijver bijgetrokken, maar dat hoefde nu niet. In dit geval wilde Helmi graag zelf de teksten schrijven. Zo kon zij zelf het best de visie van haar bloemenwinkel overbrengen.’’ 

Video voor Helmi’s bloemwerk, in samenwerking met Freshshot.

De waarde van een investering in een nieuwe website

Helmi heeft twee websites voor haar bloemenwinkel: Helmibloemen.nl en webshop.helmibloemen.nl. In dit geval is haar eerste website voor haar fysieke winkel, weer helemaal up-to-date. Een kritische noot die dan ook volgt – ruim een jaar na de herinrichting van haar site – was het de investering waard voor Helmi? ‘’Ik zou het eigenlijk niet weten, wat het daadwerkelijk onderaan de streep oplevert. Ik hoor positieve geluiden van mensen die door de website de winkel hebben bezocht of online in de webshop hun weg hebben kunnen vinden. Het inrichten op deze manier geeft mij in ieder geval een goed gevoel. Dat is voor mij al meer dan genoeg.’’ Om een investering meetbaar te maken beschikt Kaspar over verschillende tools en analyse vaardigheden. Zo vertelt Kaspar: ‘’Het zou voor Helmi een mooie vervolgstap zijn om, met mijn hulp, in de data te duiken, zodat zij voortaan zelfstandig dit proces kan doorlopen.’’

Deel:

Jurgen

Freelance content creator voor kaspar.nl

Neem contact op