Ondernemen

AVG privacywetgeving en bedrijfswebsites

Er bestaan nog altijd genoeg start-ups die beginnen met een bedrijfswebsite, zonder rekening te houden met de AVG privacywetgeving. Sinds 25 mei 2018 geldt in heel Europa dezelfde wetgeving betreft de privacy van de consument.

Deze wetgeving wordt ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. In dit artikel vind je meer informatie over deze relatief nieuwe regels en wetten. Daarnaast vertel ik wat dit betekent voor je bedrijfswebsite en hoe je als zelfstandig ondernemer hieraan kunt voldoen.

Ben je van plan om binnenkort een nieuwe bedrijfswebsite te laten maken? Dan zul je ongetwijfeld met deze nieuwe privacywetgeving te maken krijgen! Lees je dus vooral goed in zodat je direct een vlammende start met je onderneming kunt maken.

Wat is de AVG privacywetgeving?

De AVG privacywetgeving staat in het teken van de bescherming van persoonsgegevens. Deze wetgeving geldt sinds 25 mei 2018 voor de hele Europese Unie (EU) en staat ook bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

De consument heeft dankzij deze nieuwe AVG wetgeving meer privacyrechten gekregen. Ook organisaties dragen meer verantwoordelijkheden en toezichthouders hebben dankzij de deze wetgeving meer bevoegdheden.

Vergelijk je de nieuwe wetgeving met de vorige wet ter bescherming van persoonsgegevens, dan zorgt de AVG wet voor meer duidelijkheid en gelijkheid. In plaats van 28 verschillende nationale wetten geldt nu slechts één privacywet voor elk land binnen de EU.

Wat betekent de AVG privacywet voor je bedrijfswebsite?

De nieuwe AVG privacywet geldt voor bedrijven, zelfstandig ondernemers, stichtingen en andere organisaties die persoonsgegevens verwerken. Als ondernemer heb je bij het verwerken van persoonsgegevens nieuwe verplichtingen gekregen.

Je zult hiervoor diverse aspecten op je website moeten vermelden. Deze informatieplicht geldt voor elke bedrijfswebsite, ongeacht de omvang of de rechtsvorm van je bedrijf of organisatie.

Hoe voldoet je bedrijfswebsite aan de AVG privacywet?

Zoals hierboven reeds staat omschreven, is het op basis van de nieuwe AVG privacywet belangrijk dat je bepaalde zaken op je bedrijfswebsite vermeldt. Als ondernemer zul je onder anderen een privacyverklaring moeten opstellen, waarmee je kunt aantonen dat alle persoonsgegevens rechtmatig verwerkt worden.

Je wilt hiermee de bezoekers van je website geruststellen. Stel dat iemand zich zorgen maakt over de veiligheid van zijn of haar persoonsgegevens, dan kunnen ze de benodigde informatie hierover altijd op de website terug vinden.

Privacyverklaring

Een privacyverklaring dient altijd zo transparant en beknopt mogelijk geformuleerd te worden. Het doel van deze verklaring is dat het voor bezoekers van je website direct duidelijk is, wat er precies met zijn of haar persoonsgegevens zal gaan gebeuren. Vervolgens kunnen bezoekers zelf beslissen of zij hiermee akkoord gaan. In een privacyverklaring staat onder anderen:

  • Naam en contactgegevens van het bedrijf.
  • Verantwoording om persoonsgegevens te verwerken.
  • De rechten van websitebezoekers.
  • Hoe lang persoonsgegevens bewaard worden.
  • Waar websitebezoekers een melding/klacht kunnen indienen.

Een uitgebreid overzicht hiervan vind je op deze website. Naast een privacyverklaring dien je (indien nodig) de volgende aspecten te vermelden:

Cookiegebruik

Volgens de AVG privacywetgeving dien je bezoekers te melden dat je bedrijfswebsite gebruikt maakt van cookies. Cookies kun je zien als kleine bestanden die voor een bepaalde periode op de computer, smartphone of tablet van bezoekers worden geplaatst.

Als bedrijf of zelfstandig ondernemer kun je door gebruik te maken van cookies allerlei informatie verzamelen. Daarom is het van belang dat je hierover transparant richting bezoekers communiceert en dit vermeldt op je website.

Google Analytics

Maakt je bedrijfswebsite gebruik van Google Analytics? Vermeldt dit dan zoals de AVG privacywetgeving dit voorschrijft. Ondanks dat Google Analytics een veelgebruikte webdienst is voor het bijhouden van de meest uiteenlopende statistieken en gegevens, is het van belang het gebruik hiervan te vermelden op je bedrijfswebsite.

Google Analytics verzamelt namelijk ook gewoon persoonsgegevens waaronder de IP-adressen van bezoekers, en ja hoor dit valt onder de nieuwe AVG wetgeving.

Contactformulieren & comments

Zodra je gebruik maakt van een contactformulier om bijvoorbeeld e-mailadressen te verzamelen, zul je dit moeten vermelden op je bedrijfswebsite. Hierbij kan het verstandig zijn om puur en alleen de noodzakelijk informatie van bezoekers te verzamelen.

Bovendien moet het voor bezoekers direct duidelijk zijn welke persoonsgegevens je precies verzamelt. Dit geldt overigens ook voor het achterlaten van comments. Daarnaast moet het voor bezoekers altijd mogelijk zijn om hun persoonlijke reacties te verwijderen, of een verzoek te plaatsen om deze reacties te (laten) verwijderen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de AVG privacywetgeving? Neem dan gerust contact op! Zodra ik je mailtje heb ontvangen, probeer ik deze doorgaans zo snel mogelijk te beantwoorden!

Deel:
Terug naar journal